האתגר וההזדמנות בעבודות הנגרות / הראל ורבר

האתגר וההזדמנות בעבודות הנגרות / הראל ורבר

הקב"ה זיכה אותי לעבוד בתלמוד תורה " הדר יוסף" בישוב עלי כמורה לנגרות. במאמר אנסה להביע את התועלת הרבה שאני מוצא בעבודת נגרות עם ילדי בית ספר. המאמר נכתב בהסתמך על נסיוני האישי בלבד ולכן ייתכן שאינו מתאים לכל סוגי היצירה ולכל בית ספר אך לעניות דעתי כל מורה/מדריך ימצא הו מעט תועלת.

אחת השאלות הגדולות בלימוד נגרות היא מדוע יש ללמוד נגרות בימנו. בזמן בו ניתן לקנות הכול מן המוכן במחיר זול ובאיכות סבירה הרי רב הילדים לא יהיו נגרים במקצועם.

התשובה לשאלה מתחילה שנכון שאין צורך ללמוד נגרות לשם לימודי מקצוע הנגרות, אך ישנם ייתרונות ותחומים רבים בהם תורמת יצירה בכלל ונגרות בפרט מעבר ללימוד מקצוע. לעניות דעתי ניתן לחלק את התרומה של לימודי נגרות לשלושה חלקים:

  1. תרומה מעשית ישירה מלימודי הנגרות – עולם העשייה.
  2. תרומה לעולם הרגשות של הילד – עולם הנפש.
  3. תרומה לעולם המידות של הילד – עולם הרוח.

חשוב לציין שכל עבודה תורמת בצורה שונה להתפתחות והתקדמות הילד. בכל עבודה ישנם אתגרים והזדמנויות. לרוב הזדמנויות הינם משלימות או הופכיות לאתגרים. למשל: האתגר בעבודה עם מסמרים וגומיות בכיתה ג' הוא איך גורמים לילד לתקוע מסמרים בצורה ישרה ובגובה אחיד= דיוק+תשומת לב לפרטים. הזדמנות: לאתגר ילדים בעלי ניסיון קודם בנגרות ותקיעת מסמרים בגימור בעזרת עיפרון צורב/שיוף אומנותי. "כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות(ברכות מ"ח, ע"ב) כל ילד מתמודד ונבנה מכל עבודה ומכל שלב בצורה שונה. לכן ישנה חשיבות עליונה למודעות של המורה/מדריך לתרומה שנותנת עבודת הנגרות. אם המורה לא יהיה רגיש לתרומה זו הוא יכול להפסיד הזדמנויות לקידום הילד או ליצור חס וחלילה משבר כתוצאה מביצוע העבודה בצורה וגישה לא נכונה. למשל: ילד מבויים בכיתה ד' מתקשה לצבוע באופן אחיד ולכן מתעקש לא לצבוע את עבודתו. המורה יכול להכריח את התלמיד לצבוע את עבודתו בכל מקרה וכתוצאה מכך עלול הילד להרגיש תחושת כישלון וחוסר ביטחון ביכולתו ליצור עבודה אסטטית. מורה המודע לתרומה של עבודת הנגרות ישקול היטב הרווח לעומת ההפסד ויבחר פתרון יצירתי למשל: גימור באמצעות שיוף אומנותי או לימוד וחניכה של התלמיד בצביעה וגימור של העבודה. כך לא רק שלא יגרום למשבר אלא יעצים את הילד ויחזק בו תחושת מסוגלות ואמונה בעצמו.

מורה לנגרות צריך לדעת את נקודות החוזק והחולשה בכל תלמיד ולהתאים את שיטת הלימוד ודרך העבודה לתלמיד. אין מתכון קסמים לזיהוי נקודות אלו אך בעבודה צמודה עם התלמיד ניתן לאבחן את התופעות היכולות להצביע על נקודות החוזק והחולשה. לימודי הנגרות אינם מנותקים מהנעשה בשאר השיעורים במסגרת בית הספר לכן יש להצליב מידע היכול לסייע למורה להבין את נקודות החוזק והחולשה של הילד. למשל: ילד שמפריע בכל השיעורים עלול להתקשות בהבנת הוראות בשיעור נגרות עקב בעיית קשב וריכוז לכן המורה חייב לעבוד עם ילד זה באמצעות הסברת ההוראות באופן פיסי ומוחשי ובמספר רב של שלבים.אם לא ישכיל המורה לאבחן את הקושי הילד יבצע את העבודה לא לפי ההוראות והתוצאה לא תהיה משביעת רצון . ילד זה יהיה חסר ביטחון ועלול להרגיש כישלון מה שיהיה אפשר למנוע על ידי אבחון נכון של ההתמודדות של הילד.

הכרת העבודה:

המורה צריך לדעת את ההזדמנות שכל עבודה יכולה לייצר ואת הקשיים האופיניים לה. מומלץ בחום לבצע בעצמך את כל העבודות שמבצעים עם הילדים וכך להיחשף לאתגרים ולהזדמנויוות. בכל עבודה יש להגדיר היטב את ההוראות החשובות להצלחת העבודה ולציין את נקודות האתגר כבר בתחילת העבודה. התאמת העבודה לכיתה חייבת להיות בהתאם לרמת הכיתה והעבודות הקודמות שבימעה. למשל: עבודת גילוף בעץ אורן דורשת סבלנות רבה לכן יש להדגיש בתחילת העובדה את האתגר הזה. אם האתגר לא יצויין התלמיד עלול לעבוד במהירות ובכך לבקוע את עבודתו. הילד ירגיש שאין ביכולתו לבצע עבודות בעדינות ובכך יפגע בטחונו האישי. הזדמנות: עבודה עם תלמיד על עבודה הדורשת סבלנות. אתגר: איך גורמים לילדים לעבוד בסבלנות ובאיטיות שלב אחרי שלב.

נטרול קשיים לא הכרחיים

לאור האמור לעיל יש למזער ככל הנתן את הקשיים הבלתי מוכרחים בתהליך העבודה. לכן יש להשתמש בכלים תקינים המתאימים לסוג העבודה. רצוי להשתמש בכלים איכותיים המעוררים בטחון בילדים למשל: אם תשתמשו במסוריות לא איכותיות במסור קשתית המסוריות ישברו בזמן החיתוך והילד עלול לחשוב שהוא לא מוכשר כי הוא שובר אותן. יש להכשיר את ילדים לשימוש נכון בכלי העבודה על ידי הסבר מילולי, הדגמה, תרגול הדרגתי ובקרה על הביצוע.

יש להשתמש בחומר איכותי מאותה סיבה. למשל: ילד המשייף עץ לא איכותי באמצעות שופין גס והחומר מתפרק לו תוך כדי העבודהעלול להרגיל מתוסכל וחסר ביטחון.

סביבת העבודה חייבת להיות נקייה ללא הסחות דעת, מסודרת ומעוררת השראה. בסביבת העבודה חייבים להיות הכלים בזמינות גבוהה באופן שקל למצוא כל כלי ולהחזירו למקום בגמר השימוש. שולחנות העבודה והמלחציים צריכים להיות מותאמים לגובה הילד בכדי לנטרל כל קושי לא הכרחי.

נכתב ע"י הראל ורבר מורה לנגרות למעלה מעשור

דילוג לתוכן